čtvrtek, listopadu 23, 2006

Vlastníš, vlastním, vlastníme

Docela náhodou jsem narazil na zprávu, že Microsoft se rozhodl poskytnout zdarma ostatním softwarovým vývojářům návod, jak správně navrhovat uživatelské prostředí aplikací. Ovšem pouze těm, kteří nekonkurují jeho vlajkové lodi, pětici všem známých programů Word, Excel, Outlook, PowerPoint, Access. Tato zpráva mne dost zaujala, takže jsem si dokonce přehrál asi tři čtvrtě hodinové reklamní video, které mělo za cíl ve srozumitelné, uvolněné a neformální atmosféře všem vývojářům vyslat zprávu, že se nemusí bát, asi proto byl jeden ze dvou hostů právník, a mají masivně používat licencované doporučené techniky.

Hosté byli: Jensen Harris, manažer sekce Uživatelské zkušenosti Microsoft Office (vím, zní to hrozně) a Judith Jennison, právnička specializující se na softwarové patenty.

Rád bych tu uvedl pro zamyšlení překlad některých názorů, které v rozhovoru zazněly.

Jensen Harris:

Jestliže každý dělá stejnou věc stejným způsobem, je o mnoho snazší pro uživatele, že v případě střídání programů za další programy a ty za další, věci fungují, jak předpokládá. Část toho z našeho pohledu je, že nechceme vidět lidi, jak používají naše nápady, se kterými jsme přišli a změní je v něco, co nefunguje. Upřímně, to se zpětně negativně vrátí programu Office 2007, protože lidé řeknou, tohle má uživatelské prostředí programu Office a nefunguje to příliš dobře, to znamená že i Office 2007 nebude také fungovat dobře.

V komerčním světě není nic „zadarmo“ a dokonce většinou funguje má přímá úměra: čím větší důraz se klade na slovo „zadarmo“, tím více vás to bude stát.

Idea je následující. Všichni se budeme setkávat při nejrůznějších úkonech stejného typu s konzistentním ovládáním v prostředí různých aplikací. To je na první pohled určitě nepochybná výhoda. Uživatel se nemusí dlouze seznamovat s aplikací a zvýší se jeho produktivita. Velmi rychle si na to zvykneme, je to pohoda a pro uživatele zprvu ta nejlepší věc.

Problém nastane pokud nějaká mladá a perspektivní firma vymyslí opravdu revoluční náhradu některého programu z balíku Office, která přinese ve svém důsledku více výhod než konzistentní uživatelské rozhraní.

Firma nejspíše u uživatelů neuspěje nebo bude mít velmi těžkou pozici ze dvou důvodů. Vše ovšem záleží hlavně na úspěchu a rozšíření aplikací založených na licencovaných technikách. Za předpokladu, že krok Microsoftu bude masově úspěšný, inovativní firma se setká s těmito problémy:

  1. Nebude používat návody Microsoftu a lidé budou cítit zpočátku při užívání aplikace určité potíže kvůli nekonzistentnímu chování. Valnou většinu uživatelů to odradí už při prvním setkání s aplikací.
  2. Firma si bude vědoma nutnosti známého vzhledu a chování a pokusí se použít návody Microsoftu, aby uživatelům zprostředkovala známé prostředí, které se bude snažit nadstavit svými revolučními nápady. Tato varianta může být Microsoftem díky licenci jednoduše zatrhnuta jako "nedůsledné následovaní návodu", případně může žádat dostatečně vysoký autorský honorář za použití návodu a tím neúnosně navýšit cenu produktu.

Existuji možná tisíce dokumentů "Jak udělat úžasný design webových stránek" nebo "Jak psát úžasné aplikace". Domnívám se, že 129 stránkový dokument, který Microsoft vytvořil, je jen jedním z tisíců podobných. V čem je ale jiný? V čem se liší od podobných dokumentů?

Žádný podobný dokument co znám, vám neříká, že jeho přečtením dáváte do rukou autorovi dokumentu moc nařizovat vám, jak máte programovat svou aplikaci. Ano přesně toto Microsoft hodlá činit.

Několik bodů, které vyplynuly z vyjádření právníka firmy Microsoft:

  • po souhlasu s licenčními podmínkami uživatelé budou své produkty registrovat na webu Microsoftu
  • musíte přesně následovat návod na tvorbu uživatelského rozhraní, nemůžete si vybírat co či jak naprogramovat
  • licence se poskytuje bez autorských honorářů pouze pro aplikace, které nemají primární účel stejný jako oněch pět současných aplikací: Word, Excel, Outlook, PowerPoint, Access

Co by se stalo kdyby všichni autoři všech skvělých knih „Jak dělat něco nejlépe“ vyžadovali, abyste jim oznamovali, kdy jejich návod užíváte a současně si rezervovali právo mluvit vám do výsledného díla?

Judith Jennison, právnička:

Jak jsem řekla, je to program (návod) bez jakýchkoliv autorských honorářů umožňující stovky milionů inovací, nehledáme spoustu průtahů při vyjednávání o licencích, už tak jsme opravdu, opravdu štědří.
Jak štědré. Nic nezaplatíte, ale dáváte Microsoftu možnost ovlivňovat váš produkt, budete programovat, jak Microsoft nařizuje. Rozumím tomu správně?

Právnička krátce zmínila postup v případě, že jste si návod špatně přečetli či nedej bože jste lajdácky implementovali. Obdržíte výzvu s žádostí o nápravu do určitého termínu. Jestliže nebudete schopni z praktických důvodů termín dodržet, zaměstnanci Microsoftu se s vámi rádi dohodnou, co musíte změnit neodkladně a co může počkat.

V nejhorším případě vám bude licence odejmuta, pak budete muset ze své aplikace odstranit všechny prvky byť jen vzdáleně připomínající Microsoft Office 2007, protože byste u soudu určitě neuspěli s tvrzením, že jste na tvar či barvu daného tlačítka přišli sami, obzvláště poté, co jste si prokazatelně při vývoji aplikace vyžádali návod na tvorbu uživatelského rozhraní přímo od Microsoftu...

Judith Jennison, právnička:

Chceme udržet inovaci uživatelského rozhraní na půdě těchto pěti aplikací (Word, Excel, Outlook, PowerPoint, Access), ve kterých to Microsoft momentálně používá.

Pokud postavíte inovaci na autorsky chráněné inovaci, vlastníte ji vy, Microsoft či oba? Vzdávají se autoři programů všech svých budoucích inovací částečně či úplně ve prospěch Microsoftu?

Judith Jennison, právnička:

Věděli jsme, ze se lidi budou na ty návody chtít kouknout, než budou souhlasit s licenčním ujednáním. Proto jsme chtěli poskytnout jednoduchou cestu, aby to byli schopni udělat.

U Microsoftu nevídaná ale v kontextu docela logická věc. Microsoft je i za cenu možného nelegálního používání ochoten poskytovat návod ke stažení i bez souhlasu s licenčním ujednáním. Je to zřejmé, kdokoliv si přečte jejich návod stažený pod „dočasnou licencí“ a rozhodne se po přečtení, že návod není to pravé ořechové a odmítne jej, stejně z něj bude Microsoft benefitovat.

Myšlenky jsou jak těžká choroba. Když vám myšlenka utkví v hlavě, je těžké se jí beze stopy zbavit. Jak ze své hlavy dostanu nabyté vědomosti, které jsem se rozhodl po nabytí a zhodnocení nelicencovat? Vědomosti, které z právního hlediska nesmím vlastnit a nemohu ani prakticky používat? Nelze.

Věda o uživatelském prostředí je věda výhradně o způsobu, jak lidé reagují na vnější vjemy. Dalo by se tedy říci, že Microsoft neprodává vlastní produkt, něco co jeho inženýři vymysleli. Microsoft licencuje znalost lidského chováni, kterou jeho inženýři odkoukali, doslova provedli "reverse engineering" lidského chováni. Je možno testovací skupině předložit obrázek kulatého červeného tlačítka a hranatého zeleného tlačítka, nechat je hlasovat, které tlačítko je hezčí a výsledek výzkumu chránit jako autorské dílo?

Na závěr pro zamyšlení na slovo vzatý odborník na uživatelské rozhraní, Jensen Harris:

Nechceme brzdit inovaci, co chceme je, chceme rozšířit konzistenci (stejnost) a určitým způsobem dávat pozor na všechny, ne jen na naše programy ale na každý individuální program. V duchu doporučení na tvorbu uživatelského rozhraní je to nejlepší pro všechny, mít programy, které pracuji stejně. A to je, myslím, jádro toho celého.

Neboli nebrzdit inovaci, ale mít programy, které pracují nachlup stejně.

Na úplný závěr vtipná otázka a zároveň odpověď v podání špičkové právničky Microsoftu, Judith Jennison:

Je licence poskytována pro open-source implementace? A odpověď je ano, v licenci není nic, co by nebylo v souladu s open-source softwarem. Jsou možná určité open-source licence, které nejsou v souladu s našimi licencemi, některými ustanoveními, které máme, takže každý vývojář musí určit, zda licence je pro něho vhodná, či ne. Ale nejsou tam žádné výluky open-source implementací.

My jsme plně kompatibilní s open-source softwarem, ale některý open-source software není kompatibilní s námi?

Více najdete v Kanálu 9.

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

To je jak špatná komedie. Mám pocit, že si MS dělá z vývojářů legraci.
Moc pěkně napsaný článek!