pátek, srpna 04, 2006

Reklama je nudná mršina

Nemám rád reklamu. Při pohledu na drtivou většinu reklam si říkám, jestli jsou hloupí a nenápadití zaměstnanci marketingových agentur, zadavatelé reklam nebo konzumenti, kterým jsou šity údajně na míru.

Pokud jsou reklamy šity na míru, pak jsem neustále degradován na úroveň primáta, kterému stačí desetkrát v jednom reklamním šotu zopakovat název produktu bez jakékoliv další obohacující informace či racionálního zdůvodnění, ukázat přešťastnou a esteticky sterilní modelku či modela a hned se ode mne očekává že si to klusem namířím do nejbližšího obchodu a v hlavě mi bude hučet: Chci to, nevím proč, ale chci to. Za jakoukoliv cenu!.

Také máte pocit, že úvodní znělka reklamního bloku má neobvykle vyšší hlasitost než celý film, do kterého je vsunuta? Jestliže si marketingoví odborníci myslí, že upoutají pozornost diváka, mýlí se. Vždy při neočekávaném zásahu většího počtu decibelů znělky oznamující reklamní blok zpanikařím a s vytřeštěnýma očima a naježenýma chlupama se hrabu po ovladači, abych se obtěžujícího hluku zbavil. Určitě to také znáte. Výsledkem bývá vypnutý zvuk či přepnutý program.

Zkoušeli marketingoví specialisté udělat opak? Nenápadně zvuk ztišit, aby nikoho nevyplašili a potichu ale jasně a slyšitelně předat celou úžasnou zvěst o skvělých produktech, bez kterých nemůžeme žít? Než člověku dojde, co poslouchá za nesmysly a zasáhne, určitě si vyslechne více než pár úvodních zvukových vln při poplašném zvuku počátku reklamního bloku.

Na druhou stranu jsem velmi rád, že i marketingoví specialisté jsou zblblí ze zkoumání, jak průměrný občan reaguje na jejich reklamu, že si zvykli i průměrně reagovat na požadavky zadavatelů.

Pozoruji, že čím větší firma, tím nezáživnější reklamy. Odpovědní lidé se asi domnívají, že pro velkou firmu je nemožné chytlavou reklamou zasáhnout široké spektrum zákazníků, proto se omezují na reklamy, které nikoho sice nezasáhnou, ale především nikoho nepohorší. Reklamy, které nikoho nenadchnou, nepopudí, nerozpláčou ani nerozesmějí jsou asi jistější investicí se snáze předvídatelným výsledkem. Ikdyž... právě tyto reklamy mne popuzují.

Jedním z nejvýraznějších zadavatelů fujfuj reklam se stal Vodafone. Níže můžete vidět jeden z jeho ubohých výtvorů a můj objev.

Originál:

Zlí jazykové tvrdí, že tento univerzální slogan původně vznikl na zakázku pro Vězeňskou službu ČR. Stačí změnit jen logo firmy. Vždyť většina reklam si je nápadně podobných. Ikdyby to schopní obchodníci z marketingové agentury neudali Vodafonu, určitě bychom se záhy dozvěděli že i 1 prací prášek....

Žádné komentáře: