úterý, února 22, 2011

ČSOB a moderní technologie

Tak jsem se konečně rozhodl vyměnit CITI za ČSOB. ČSOB mám hned za rohem a je navíc tak asi 3x levnější, než činí můj měsíční poplatek CITI. Z převážné části proto, že využívám často bankomat právě v blízké ČSOB. Volba byla tedy jasná.

Při zřizování účtu, jsa poučen problémy Komerční Banky před mnoha lety (nevím, jak je na tom nyní), jsem položil jasně formulovanou otázku, zda bude problém používat Elektronické bankovnictví ČSOB z prostředí OS Linux. Odpověď byla jasná, žádné problémy s Linuxem a Elektronickým bankovnictvím ČSOB nebudou.

Dnes jsem se rozhodl konečně přihlásit do Elektronického bankovnictví ČSOB. Jako první mě uvítala tato hláška:

Upgradovat na podporovaný operační systém? Si dělají srandu?

Velmi mě to překvapilo. Napsal jsem ihned e-mail s žádostí o vysvětlení. Než mi přišla odpověď, kolega v práci mě dorazil informací, že jeho klientovi přestalo tento týden ČSOB fungovat na Macu, takže se klient složitě přihlašuje z Macu pomocí vzdálené plochy na počítači s Windows...

Je rok 2011, OS Windows používá přibližně 90% uživatelů Internetu, požadovaný prohlížeč Firefox používá 23% uživatelů a Internet Explorer verze 7 a vyšší již jen 45% (11% všech uživatelů používá ČSOB nepodporovanou verzi Internet Exploreru 6). ČSOB elektronické bankovnictví je tedy nedostupné 10% všech uživatelů Internetu, kteří nepoužívají Windows a zároveň 32%(!) uživatelů, kteří nepoužívají podporovaný Firefox či Internet Explorer 7.0 či vyšší!

No pánové, zamyslete se nad sebou trochu! Zkuste prorokovat budoucnost Vašeho elektronického bankovnictví z grafu níže!

Mezitím přišla odpověď z helpdesku:

Dobrý den,

děkujeme Vám za důvěru, se kterou se obracíte na útvar podpory Elektronického bankovnictví ČSOB.

Linux není ČSOB podporován a nikdy podporován nebyl, což neznamená, že se nebudete moci přihlásit. Pouze Vám banka nebude schopna garantovat plnou funkčnost internetového bankovnictví a právě kvůli tomu je upozornění nastaveno pro všechny klienty používající nepodporovaný OS nebo prohlížeč. Pokud Vám byla na pobočce banky podána chybná informace, obraťte se na tuto pobočku a podejte stížnost.

Prohlédl jsem si těch tisíc papírů, které jsem při uzavírání smlouvy podepsal a na jednom z nich - Podmínky pro poskytování služeb ČSOB elektronického bankovnictví - jsem našel v textu pár odkazů na Uživatelskou příručku ke službě ČSOB InternetBanking 24, kterýžto dokument není uveden jako součást žádné podepsané smlouvy a nebyl jsem s jeho existencí seznámen. A právě zde jsou uvedeny technické požadavky na software a hardware.

  • Intel Pentium, AMD či obdobný
  • Operační paměť 512MB
  • Microsoft Internet Explorer 7 a vyšší, Mozilla Firefox 3.0 a vyšší
  • Windows XP SP3, Windows Vista SP2, Windows 7
  • Rozlišení monitoru 1024 x 768 bodů nebo vyšší

A k tomu ještě pár dalších požadavků. Hm. ČSOB se očividně rozhodla vyřadit všechny dynamicky se rozvíjející moderní mobilní platformy. Jak neprozíravě hloupé.

Tak nejsem z toho vůbec chytrý. Má to cenu u ČSOB setrvat a čekat na překvapení, že mi přestane Elektronického bankovnictví ČSOB fungovat úplně?

Asi zítra zkusím stáhnout výpověď u CITI a smlouvu s ČSOB se pokusím zrušit s poukázáním na fakt, že mě při uzavírání smlouvy uvedli v omyl. Kdybych se jich ale explicitně nezeptal!

Aktualizace 23.2.2011

Tak jsem dnes odvolal, co jsem odvolal a slíbil, co jsem slíbil v CITI a zrušil smlouvu v ČSOB. Smlouvu se mnou rušil tentýž člověk, který ji sepisoval a podal mi mylnou informaci. Předvedl opravdu neskrývané překvapení a chvíli koktal něco ve smyslu: "No já myslel, že tak velký bankovní ústav...". Tak to jsme dva.

Vzhledem k tomu, že výpovědní lhůta je měsíční, chtěl jsem ujištění, že mi nevzniknou žádné další náklady. Poté co pán Překvapený stále opakoval frázi s výstražným slovním spojením neměly by vzniknout náklady, jsem se nespokojil s jeho podmínečným tvrzením a vyžádal si jasné bezpodmínečné stanovisko jeho nadřízeného - ředitele pobočky. I kdyby vzniky náklady, banka je údajně uhradí ze svého vnitřního účtu, protože jsem účet nikdy nepoužil. Doufám.

Aktualizace 8.3.2011

Obdržel jsem do schránky Žádost o vyrovnání debetního zůstatku, ve které se píše, že mi vznikl dluh, který je úročen debetní úrokovou sazbou a jsem žádán, abych uhradil dlužnou částku zvýšenou o prostředky na pokrytí debetních úroků a poplatků účtovaných v souladu se Sazebníkem poplatků ČSOB a to nejpozději ve lhůtě 14 kalendářních dní.

Neváhal jsem a pokusil jsem se ověřit z nezávislého zdroje, jak se věci mají - vytočil jsem infolinku ČSOB, kde mi poradili, abych se dostavil zpět na mou oblíbenou pobočku a ukázal jim výpis, protože mi sami nic potvrdit na infolince nemohou. Paní na druhém konci mi ochotně nadiktovala i telefonní číslo.

Po drobných potížích, kdy mi telefon několikrát napsal hovor odmítnut a když se to chytlo, musel jsem opravdu dlouho prozvánět, mi slečna krásnou slovenštinou sdělila, že nechá vzkaz kolegovi, který mne kontaktuje. Uvidíme.

Aktualizace 9.3.2011

Nikdo mě samozřejmě nekontaktoval, takže jsem nemeškal a dostavil jsem se do pobočky banky. Na pokladně jsem byl ujištěn, že nic platit nemusím, že chyba je na jejich straně. Že mám počkat, že se to vyřeší s panem ředitelem pobočky... Neměl jsem náladu na další konverzaci s neschopnými bankéři ČSOB, proto jsem se ujistil, že když částku zaplatím, už je nikdy nebudu muset vidět. Po ujištění, jsem částku zaplatil a během dvou minut jsem za sebou zavíral dveře ČSOB. Uf, hotovo. Sto čtyřicet korun v tahu, ale za ty nervy mi to nestálo, abych se s nimi handrkoval byť o minutu déle...

Aktualizace 22.3.2011

Byl jsem kontaktován telefonicky ČSOB a bylo mi sděleno, že mám navedený trvalý příkaz, takže mi nemohli zrušit účet a naskočil mi nový dluh 100Kč. Chvíli jsem nebyl schopen slova. Mám výpověď, zaplatil jsem nějakou pokutu, kterou jsem ani platit neměl a oni mají tu drzost mi zavolat opět a chtít další peníze s odůvodněním, že přes výpověď mi účet nezrušili? Si dělají srandu?

Tentokrát jsem si už nebral servítky. Byl jsem nepříjemný a odkázal jsem paní na pana Novotného, který celou situaci spískal, případně na pana ředitele pobočky, který mi osobně slíbil, že nezaplatím ČSOB ani korunu.

Po chvíli mi ČSOB telefonovala zpět s omluvou, že vše je vyřízeno a nemusím nic platit.

Aktualizace 6.4.2011

Právě se mi doneslo, že mi na adresu trvalého bydliště došla výzva, ve které se píše, že dlužím 100Kč a k tomu ještě 30Kč za upomínku plus dalších 10Kč za nějakou další položku...

Už fakt nevím. Jediné řešení asi bude nechat si potvrdit od ČSOB písemně, že jim nic k určitému datu, že nejsem jejich klientem a nic jim nedlužím, protože se jim nedá věřit. Jejich verbální vyjádření jsou soustavně v rozporu se skutečností.

2 komentáře:

tucan řekl(a)...

kdyz ty porad testujes takovy obskurni fin, ustavy. Ja dlouhodobe bez problemu reifka (drive ebanka) a kratkodobe tez bez problemu mbank. Oboji zdarma a bez jakehokoliv problemu z linuxu (parkrat jsem to zkousel i z windows a na problem jsem tez nenarazil)

Jan Filein řekl(a)...

mBank mám taky. Tady hrála klíčovou roli lenivost. ČSOB je od mne co by kamenem dohodil a 90% výběrů z bankomatu provádím taktéž tam. :-) Sice možná obskurní, ovšem logická volba... Očividně jsem si ale svou lenivost neulehčil.