sobota, června 16, 2007

Browser Wars II.: Útok Maců

Steve Jobs vyhlásil válku všem alternativním prohlížečům!, hlásil by Blesk tento týden, kdyby alespoň některý z redaktorů uměl číst zprávy na Internetu. Bleskové? Přehnané? A dá se jinak vykládat jeho nedávné vystoupení na WWDC, které bych stručně shrnul do následujících dvou záběrů z této konference?

  1. současný stav
    MSIE=78%, Firefox=15%, Safari=5%, ostatní=2%
  2. budoucí stav
    MSIE přibližně 78%, Safari přibližně 22%

Jakou zprávu Steve vyslal? Uživatelé Internet Exploreru - užívejte si, pokud to lze, ostatní uživatelé - raději si již dnes zvykejte na váš nový prohlížeč Safari, nyní k dispozici i pro Windows.

PR, PR, PR...

Myslím si, že uvedený graf patří z hlediska budoucnosti určitě do oblasti sci-fi. Ovšem na druhou stranu stejný graf velmi dobře zapadá do současné marketingové strategie firmy Apple. Progresivní, novátorská firma, s dobrou pozicí na trhu, dostatečně strmými křivkami ekonomických ukazatelů ve své nejnovější historii, s neuvěřitelně silnou a drzou sebe-vizí - co jiného si investor může přát?

Steve je určitě kurážný chlapík hrající představení s velkými efekty. Ale copak se to stalo tentokrát, že by i Steve nebyl dostatečně kurážný, aby umazal alespoň kousíček z Microsoftího koláče?

Ale ne, je to jen marketing. Proč aktivizovat pomalu atrofujícího lva jménem Microsoft ve chvíli, kdy se svým produktem děláme jen malou testovací sondu do neprobádaného segmentu e-trhu. Ne, jsme kurážní, ale nebudeme přece šťourat klacíkem spícímu leopardovi lvovi do tlamy. Přátelské gesto k dominantnímu hráči na trhu není na závadu. Dobrá, Steve Jobs pro dnešek ztrácí nárok na přezdívku Steve Kurážný.

Realita?

Když to není Steve Kurážný, je to alespoň Steve Pravdomluvný? Vezmeme si namátkou některé výzkumy podílu na trhu

Zdroj Období Trident (MSIE) Gecko (Firefox,...) Opera Safari
TheCounter.com Q2 2007 83.20% 12.28% 0.58% 2.94%
OneStat.com leden 2007 85.81% 11.69% 0.58% 1.64%
ADTECH únor 2007 77.34% 19.45% 0.85% 1.63%
Net Applications Q2 2007 78.34% 15.97% 0.75% 4.70%
W3Counter červen 2007 66.48% 25.55% 0.72% 1.86%
Steve, Steve, Safari 5%? Vybrat si jako zdroj firmu, která je extrémem mezi statistickými výzkumy? Nene, ani Steve Pravdomluvný. Steve je zkrátka so excited, když mluví o firmě, která ho tak dobře platí. To snad všichni můžeme pochopit.

Hrozba pro Firefox

Co si myslím o budoucím grafu? Nepochybně se může stát, že se růst Firefoxu zpomalí, možná i výrazně. Rizikovým segmentem se stane skupina fandů, kteří jsou posedlí novinkami a touhou vyniknout, být jiní, být in (přestože být in a být jiní se vylučuje). To, že je mezi Gecko fandy podobných typů velké množství, je zřejmé. Právě proto si srdce mnohých získal právě Firefox, ale s masovým rozšířením Firefoxu se toto kouzlo pro některé vytrácí.

Stačí trochu rozvířit hladinu, dostat se na první stránky internetových časopisů a blogů, stačí opakovat dokola: to tu ještě nebylo, je to nejrychlejší, je to nejlepší, je to nejúspěšnější, je to in, je to... je to... jablečně báječné a některé typy se budou moci umlátit, aby měli tu čest být součástí jablečné hypervlny. Být in. Marketing. A Steve hladinu rozvířit umí (a já mu jdu na ruku tím, jak se tu rozepisuji, přesně to si přeje).

Jsem si jist, že si Firefox místo udrží, protože je a stále bude jiný, protože za ním nestojí žádná tak viditelná korporace. Kdo z vás si vybaví Mozilla Corporation, když se řekne Firefox? Asi nikdo. Kdo z vás si vybaví Microsoft, když se řekne Internet Explorer? Všichni. A Apple, když se řekne Safari?

A koneckonců, Firefox má i své nesporné kvality jako software a v mnohém předčí konkurenci, ať je převlečena klidně za jablíčko či čtyřbarevný kostkovaný ručník. Nezapomínejme také na věrnost značce, která je u Firefoxu rozhodně velmi vysoká. Firefox byl díky věrnosti a přízni komunity vzkříšen z mrtvých na rozdíl od ostatních prohlížečů, z nichž některé by uživatelé naopak nejraději pohřbili.

Apple WebKitRunner

Co hraje Steveovi do karet je i pokračující e-globalizace (či integrace, jak chcete). Nechceme mít oblíbené mp3, obrázky, videa, televizi, kontakty, oblíbené stránky pouze v iPodu, iPhonu, iMacu či iTunes na PC, chceme to mít všude a přitom na jednom místě. A jestliže se Safari stane nosnou platformou fungující na všech námi používaných zařízeních, jestliže se Safari stane spojovacím prvkem, pak Steve vsadil na dobrého (trojského) koně.

Proč se snažit nutit lidem váš operační systém, když můžete strčit nohu do dveří a provozovat své služby a tím i svůj business nad jakýmkoliv operačním systémem? A vývojář bude mít stále pocit, že se jedná o systém jediný. Proč se starat o výrobu dortu, když stačí slíznout smetanu?

Mozilla XULRunner je podobný nápad, ale může běžet na vašem iPodu? Vyrábí se snad XULPhone? iPhone se již vyrábí.

Rychlost, s jakou se bude umět Firefox vypořádat s novou konkurencí bude rozhodující, aby neztratil své uživatele, kterým by mohly začít chybět ve Firefoxu funkce, které znají ze svých iPhonů, iPodů, iMaců a které jim nyní nabízí i Windows se svým Safari. No ale řekněte, znáte komunitu, která by podobné výzvy zvládla lépe?

Otázkou je, jestli ostatní prohlížeče budou schopny držet krok s neobvykle vysokou integrovaností Apple řešení křížem krážem přes různá zařízení. Dovedu si představit Safari aplikaci, která vám pomocí Bonjour (mimo jiné již dnes součástí Safari pro Windows) dovolí přehrávat, prohlížet, organizovat, stahovat, ukládat, prohledávat jakýkoliv obsah na jakémkoliv zařízení Apple z libovolného jiného zařízení se Safari. Bude jednoduché sedět u Windows, navštívit YouTube a přehrát si přímo z Windows Safari video na Apple TV.

V této souvislosti je zajímavé si uvědomit postup, který Apple zvolil. Dříve bylo zvykem obsadit podíl na desktopových PC a propracovat se přes desktop k mobilním zařízením. I Opera tak učinila, ale jak se ukázalo, Opera byla nesrovnatelně úspěšnější na mobilních zařízeních, což ji zpětně pomohlo i na desktopech. Apple si tento fenomén uvědomil a zkouší pro změnu cestu úplně opačnou. Rozšíří Safari masově na mobilní trh a tím si propracuje cestu i na desktopy.

Poselství budoucnosti

Celý výstup na konferenci pro vývojáře lze shrnout do několika poselství dle důležitosti:

  • pro investory - jsme drzí, jsme silní a máme vizi! Troufáme si již i do jámy lvové, přestože jen tehdy, když lva nevzbudíme.
  • pro Microsoft - Já přítel... A pokud se to zvrtne a my ten tvůj koláč ukousneme, my za to nemůžeme, my jsme to tak nechtěli... Vždyť jsi viděl náš graf, Bille, ne?
  • pro ostatní - nebuďte si tak jistí, dobrovolná komunita není lepší než komunita pracně vybudovaná marketingovými experty. Letos je sice ještě v módě límec z červené lišky, ale v našem katalogu Jaro-léto 2008 je už hitem růžový iPhone se Safari, velké slevy, buďte in!

Věřím, že kvalitní prohlížeč si své místo vždy najde. Safari si výrazně polepší na úkor Internet Exploreru, ale na Firefox to nedotáhne. Spolu s Operou a Firefoxem se Safari na dlouhou dobu zabydlí se solidními výsledky ve statistickém žebříčku... než přijdou Browser Wars III.: IE vrací úder.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ono to hlavně zajímá nonOSX uživatele - ti kdo Safari vč. nightly WebKitů rutinně na OSX používají se nad tím ani nepozastaví, tedy aspoň nevím, proč by měli.

Safarí ja Win by asi mělo zůstat jen jako experimentální technology preview.
A na OSX jako primární dobře zaintegrovaný browser/platforma.

Anonymní řekl(a)...

1 USD roční plat - to je oficiální příjem Steve Jobse u APPLE. Hmm, to i já jsem na tom lépe 8-D

martin