neděle, července 23, 2006

Rychlá a velká auta

Nejvyšší povolená rychlost na českých vozovkách je 130 km/h . Napadlo vás, proč si někteří vyvolení mohou legálně koupit Porsche s maximální rychlostí až 280 km/h?

Je pravděpodobně několik příčin, proč lidé prahnou po rychlých autech. Společným jmenovatelem je většinou snaha vystavit na odiv své bohatství či důležitost. Tedy chápání auta coby znaku sociálního postavení. Příčiny jsou různé, většinou rozlišuji tyto základní kategorie:

  • Řidič pan Hormon: jedná se o mladíka, jehož hlavní starostí je upoutat pozornost opačného pohlaví. Vyznačuje se broušením pneumatik svého luxusního auta na křižovatkách, hlasitou hudbou, kterou musí zachytit i blízké seismologické stanice a ležérně vysunutou rukou z okénka poklepávající do rytmu na vnější stranu dveří. Obvyklé jsou i vyzývavé pohledy, doprovázené pískáním či nenápaditým verbálním projevem směrem k jakémukoliv předmětu, který i velmi vzdáleně připomíná moderní představu typické modelky.
  • Řidič pan Goliáš: lidé, kteří si potřebují upevnit nebo podpořit své vlastní sebevědomí pomocí silných, velkých a nablýskaných aut. Lidé, mířící vysoko, snažící se dokazovat sobě a i okolí, že na vrcholu jsou a budou. Často je vídám pózovat poblíž jejich okolených miláčků při nenucené rozmluvě se zvědavci či závidějícími známými. Důsledně dbají, aby okolí neuniklo, že oni jsou hrdými majitely těch technologických zázraků.
  • Řidič pan Musil: malá skupina lidí, podléhající očekávání okolí, které má o nich určitou představu. Nemají zálibu v silných autech, ale pořizují si je, protože to okolí od nich očekává. Jsou oběťmi svého vlastního domělého či skutečného sociálního postavení.
  • Řidič pan Liška: Skupina majitelů aut, která se velmi špatně rozezná od řidičů typu pana Goliáše či Musila. Pan Liška je profesionální obchodník, který si velmi dobře uvědomuje, jak na lidi působí znaky sociálního postavení a patřičně toho využívá. Se silným či luxusním autem kolem sebe šíří auru schopného a úspěšného člověka, která mu v důsledku pomáhá získat lepší psychologickou pozici při jednání s klienty.

Nejvíce mne ovšem dokážou pobavit drahé moderní "terénní" vozy s nablýskanou karosérií a nachromovanými nárazníky. Vypadají akčně, obrovsky a nebezpečně, ale do terénu se hodí asi jako modelka na podpatcích v khaki modelu od Versaceho do tropické džungle.

Obávám se, že při první opravdové terénní zkušenosti by majitel utrpěl ztrátu v podobě poškozeného chromování a zničené metalízy v ceně mnoha desítek tisíc korun.

Majitelé "terénních" vozů už asi pochopili, že se svým "siláckým" autem jsou mnoha rozumně uvažujícím lidem pro smích a proto vymysleli ještě absurdnější věc. Umělou špínu. Umělecky vyvedené pomalování karoserie napodobující šmouhy od bahna po pořádném terénním řádění.

Doufám, že army styl, který v poslední době propagují anorektické dlouhonohé modelky nebude analogicky obohacen zbytky lián, umělými pavouky a hady zastrkanými do různých záhybů, aby měl divák skutečně ten správný falešný pocit.

Žádné komentáře: